Adaptácia
- Details
- Category: Adaptácia
- Published on Monday, 20 May 2013 08:31
- Written by Super User
- Hits: 7527
Adaptácia
Vstup dieťaťa do materskej školy je veľká zmena v živote dieťaťa i rodiča. Dieťa sa ocitá v novom prostredí, prichádza do kontaktu s novými ľuďmi .Pri zmene známeho domáceho prostredia, ktoré poskytuje dieťaťu pocit bezpečia, za neznáme prostredie materskej školy sa môžu prejaviť u niektorých deti aj ľahšie formy psychickej nestability spojené s plačlivosťou dieťaťa.
Na postupné preklenutie tejto neľahkej etapy v živote dieťaťa a jeho rodiny pamätá aj zákon. V platnej legislatíve je zadefinovaný presný postup pri adaptácii detí, a to vyhláškou 306/2008 Z .z . o materskej škole v znení neskorších predpisov.
Osobitná pozornosť je venovaná deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Tieto deti môžu byť prijaté nielen na adaptačný pobyt v trvaní troch mesiacov, ale aj na diagnostický pobyt , ktorý však nesmie byť dlhší ako jeden rok.
Ako pripraviť dieťa na úspešný vstup do materskej školy?
Na škôlku treba dieťa primerane pripraviť. S dieťaťom treba často chodiť medzi deti, ukazovať mu škôlkarov, škôlku a motivovať ho k radosti z nej, ktorú dostane ako odmenu za niečo – keď bude veľké, šikovné, bude tam môcť chodiť tiež. Je vhodné prísť sa pozrieť do škôlky, ako sa deti hrajú a prípadne sa pohrali s nimi.
K dobrej adaptácií prispieva naplnená potreba lásky, istoty, bezpečia, na ktorej sa zakladá proces osamostatňovania. Už vo veku dvoch rokov začína mať dieťa aktívny záujem o vrstovníkov, je schopné odbehnúť od matky kvôli svojím záujmom. Osamostatňovanie naplno prebieha v 3-4 roku a schopnosť odpútať sa od matky je vhodné postupne trénovať napr. trávením určitého času s inými osobami napr. zo začiatku so starým rodičom. Pre deti, ktoré sa horšie adaptujú je vhodný individuálny adaptačný program, ktorý sa nastaví na každé dieťa podľa potreby. Adaptácia trvá zväčša 3-4 týždne. V úplných začiatkoch sa odporúča intenzívne komunikovať s pani učiteľkami, ktoré sa navstavia vždy na individuálne potreby dieťaťa a pomôžu rodičom čo najvhodnešie naplánovať adaptačný proces. Pre uľahčenie prechodu adaptácie si dieťa môže priniesť zo sebou obľúbenú hračku alebo vec, ktorá mu pripomína domov. Lepšie sa na nové prostredie adaptuje v skupine, v ktorej je ďalšie známe dieťa, prípadne súrodenec.
Medzi najčastejšie prejavy nespokojnosti patrí plač a hnev. Rodičia sa stretávajú každé ráno s tými istými situáciami. Dieťa plače, nechce sa „odlepiť“ od matky, sťažuje sa na bolesti bruška, má zvýšenú agresivitu a iné. Tieto reakcie sa u mnohých detí vyskytujú na začiatku a postupne pominú.
Vstup dieťaťa do MŠ je jeho prvým krokom do spoločnosti. Ten prináša so sebou množstvo zmien, s ktorými sa dieťa musí vyrovnať. Problémy však nemá len dieťa, ale i rodičia. Ťažkosti pri začleňovaní sa do kolektívu sú individuálne, vychádzajú z predchádzajúcich skúseností a osobnosti toho ktorého jedinca. Hľadáme spolu cestu, ako tento problém zmierniť. Naša materská škola preto ponúka každoročne cez letnú prevádzku (buď začiatok júla alebo začiatok augusta) odbornú besedu s psychologičkou na tému "Adaptácia", na ktorú pozývame rodičov novoprijatých detí, aby sa nielen im, ale aj deťom uľahčil práve vyššie spomínaný adaptačný proces. Dôležitými vlastnosťami, ktoré vplývajú na plynulú adaptáciu dieťaťa v MŠ sú jednotnosť, dôslednosť a trpezlivosť zo strany rodičov a učiteľov.
Prvý adaptačný týždeň je pre dieťa orientačný, čo znamená, že sa orientuje v materskej škole, pozoruje deti, aktivity. V druhom týždni sa začína presadzovať, začínajú sa prvé kontakty, dieťa začína komunikovať a v treťom týždni sa zvyčajne dieťa „upokojuje“, je istejšie v prostredí.
Z uvedeného nám vyplýva, že k rýchlejšej a úspešnej adaptácii dieťa potrebuje cítiť podporu, istotu, lásku zo strany rodičov, podporovanie ho v samoobslužných činnostiach i v sociálnej interakcii s inými deťmi, poskytnúť mu odlúčenie, umožniť zoznámenie so škôlkou a pozitívne ho motivovať. Citlivý, láskavý a odborný prístup zo strany učiteliek, vytvorenie vhodnej atmosféry v samotnej škôlke taktiež prispieva k lepšej adaptácií.
Požiadavky
- Details
- Category: Požiadavky
- Published on Saturday, 01 January 2011 00:00
- Written by Super User
- Hits: 4499
Požiadavky
Požiadavky na 3-ročné deti
Pri vstupe do MŠ by deti mali vedieť:
- samostatne sa obliecť, obuť (nohavice, punčošky, tričko, topánky – nemusia ešte vedieť viazať šnúrky, gombičky),
- používať WC + toaletný papier,
- po použití umyť ruky,
- pri stolovaní správne držať lyžicu,
- naučiť dieťa systematicky prežúvať potravu,
- správne sedieť na stoličke,
- dokázať správne reagovať na pokyn dospelého,
- nemať strach z nového prostredia (príprava zo strany rodičov),
- primerane nadväzovať kontakt s inými deťmi.
Požiadavky na 4 - 5-ročné deti
1. Sebaobsluha
- dodržiavať hygienické návyky,
- správne si umývať ruky (vyhrnúť rukávy), tvár,
- utierať sa do uteráka,
- správne si umývať zúbky,
- učesať sa pomocou učiteľky, neskôr samostatne,
- správne používať vreckovku a sústavne ju nosiť pri sebe,
- pri kýchaní, kašľaní zakryť rukou nos, ústa,
- dodržiavať správny postup pri obliekaní, vyzliekaní, rozopínaní gombíkov, obúvaní, vyzúvaní,
- správne používať a držať lyžicu – neskôr príbor.
2. Práce pri upratovaní
- vedieť si uložiť hračku na miesto,
- skladať a ukladať odev, obuv a ostatné predmety osobnej potreby na určené miesto,
- dodržiavať čistotu pri jedle.
Požiadavky na 5 - 6-ročné deti
1. Samostatnosť pri sebaobslužných prácach
- vedieť sa obliekať, vyzliekať, odložiť si veci, obúvať sa, vyzúvať, zapnúť gombíky, zips, zaviazať mašličku,
- ústna hygiena - čistenie zubov,
- vedieť správne použiť vreckovku, toaletný papier,
- pri stolovaní používať príbor, dodržiavať čistotu.
2. Rozumová stránka
- poznať svoje meno, priezvisko, vek, miesto bydliska,
- vedieť pozdraviť pri príchode, odchode,
- poznať a pomenovať farby (červenú, žltú, modrú, bielu, čiernu, zelenú),
- správne držať v ruke ceruzku, vyfarbiť tvar,
- používať nožnice,
- komunikovať s dospelými i rovesníkmi, správne vyslovovať všetky hlásky a hláskové skupiny, v prípade potreby navštíviť logopéda.
Protikorupčná politika
- Details
- Category: Protikorupčná politika
- Published on Friday, 28 January 2022 21:36
- Written by Super User
- Hits: 407
Protikorupčná politika TU
Dokumentácia školy
- Details
- Category: Správy
- Published on Monday, 17 May 2021 12:15
- Written by Super User
- Hits: 1895
Dokumentácia školy
Školský poriadok materskej školy je zverejnený a dostupný zákonným zástupcom v šatniach tried, alebo poskytnutý triednou pani učiteľkou na preštudovanie. Dodatky ku školskému poriadku materskej školy sú jeho integrálnou súčasťou.
Výročná správa za rok 2022 TU
Výročná správa za rok 2021 TU
Správa o VVČ 2023/2024 - schválenie
Plán profesijného rozvoja v školskom roku 2024/2025 - schválenie
Prevádzka MŠ v školskom roku 2024/2025
Správa o VVČ 2022/2023 - schválenie
Školský vzdelávací program Čarovná škôlka edukačné témy
Školský vzdelávací program Čarovná škôlka schválený zriaďovateľom v školskom roku 2024/2025
Projekty
- Details
- Category: Projekty
- Published on Tuesday, 01 February 2022 12:55
- Written by admin
- Hits: 320
Projekty / Programy MŠ
Projekty:
- Učíme sa navzájom
- Dajme spolu gól
- Predčitateľská gramotnosť: "Rozprávkový kolotoč"
- Finančná gramotnosť: "Ako sa Hanka naučila sporiť"
- "Majster predškolák" - technická škôlka
- "Škôlkárik" - adaptačný program pre novoprijaté detí a rodičov
- INKLU-tímy - pre deti z MRK a UA
- „Zúbkové víly“ v preventívnom programe dentálnej hygieny „Generácia bez kazu“
- Kolovrátok SPV región ZA - projekt regionálnej výchovy MŠ
Kurikulárne programy:
- Cindruška - emocionálna gramotnosť prostr. regionálnej vých.
- Legáčik - matematická gramotnosť postr. analyticko-systetickej výchovy
- Počítačik - počítačová gramotnosť prostr. mediálnej výchovy
- Rybky - pohybová gramotnosť prostr. predplaveckej prípravy
Súťaže:
- Prišla jeseň
- Vesmír očami detí
- Vianočná pohľadnica
- Deň jablka
- To moje hrdielko ako tá hŕkalka
- Veľkonočná kraslica
- Mám básničku na jazýčku
- Klnka-klnka
- Moje mesto
Výstavy:
- O doprave s Legáčikom
- Šarkany v MŠ
- Tekvičkoví svetlúšikovia
- Vianočné dekorácie na jedličke
- Veľkonočná kraslica
Spolupráca:
- ZŠ Jarná
- MŠ Stavbárska
- DSG s futbalovým trénerom - R. Zábavníkom
- Športcentrum Junior Žilina
- CPP A. Bernoláka,Saleziánska
- Komunitné centrum Bratislavská
- Krajská knižnica
- ZUŠ L.Árvaya
- Súkromná ZUŠ Ružová ulica
- DSS Úsmev
Preventívny pohybový program pre zamestnancov MŠ:
Pilates cvičenie